Zo ontdek je jouw bedrijfsverhaal

Voordat je begint met het maken van foto’s, is het essentieel om te kijken hoe deze jouw bedrijfsverhaal kunnen versterken. Natuurlijk kun je lukraak beelden gaan schieten, maar hoe zorg je ervoor dat deze echt bij jouw bedrijf passen en een verhaal vertellen dat klanten aanspreekt? Het vastleggen van een bedrijfsverhaal klinkt misschien wat vaag, maar geloof me, het is cruciaal voor de uitstraling van je bedrijf.

Waarom een bedrijfsverhaal belangrijk is

Soms hoor je kritiek op reclamebureaus: 'Ze willen altijd weten wie we nou eigenlijk echt zijn als bedrijf, terwijl ik alleen maar wil dat ze aan het werk gaan'. Misschien vraag je jezelf hetzelfde af bij een fotograaf: 'Kun je niet gewoon wat foto's schieten voor me?'. Het probleem is dat zonder een sterk bedrijfsverhaal, de foto's weinig zeggen. Ze moeten passen bij jouw bedrijf, want anders zijn ze niet meer dan mooie plaatjes zonder betekenis.

Stel jezelf eerst de juiste vragen

Voordat je begint, stel jezelf een aantal essentiële vragen. Het ontdekken van je bedrijfsverhaal begint met een stukje zelfreflectie. Waarschijnlijk kun je deze vragen met je ogen dicht beantwoorden, maar het is toch goed om even te doen:

  • Wie zijn jullie?
  • Wat maken / leveren jullie?
  • Hoe komt jullie product tot stand?
  • Hoe wordt het product gebruikt?
  • Wat doen jullie anders dan anderen?
  • Waar willen jullie heen als bedrijf?
  • Waar ben je trots op?
  • Wie zijn je klanten?
  • Hoe gaan medewerkers met elkaar om?

Door antwoord te geven op deze vragen, krijg je een duidelijker beeld van wat jouw bedrijf uniek maakt. En die antwoorden helpen je om foto’s te maken die precies dat verhaal vertellen.

Vraag het ook aan anderen

Als je écht wilt werken aan jouw bedrijfsverhaal, vraag het dan ook aan anderen binnen je bedrijf. Die kijken met een frisse blik en kunnen je inzichten geven waar je zelf misschien nooit aan gedacht hebt. Organiseer bijvoorbeeld een brainstormsessie met verschillende mensen: de stagiair, de mensen in de werkplaats, de receptie. Hoe kijken zij tegen het bedrijf aan? Als ondernemer of directeur heb je vaak een heel ander perspectief. Je denkt vaak in termen van hoe je zou wíllen dat de cultuur is, maar de werkelijkheid kan anders zijn. Laat anderen meedenken en durf te luisteren.

Zet jezelf onder druk

Heb je wel eens gehoord dat het eerste antwoord op een vraag vaak het juiste is? Dit geldt ook voor het ontdekken van jouw bedrijfsverhaal. Wanneer je een vraag stelt over je bedrijf, komt de eerste gedachte vaak het dichtst in de buurt van het juiste antwoord. Zet daarom een timer, bijvoorbeeld vijf minuten, en schrijf zo veel mogelijk antwoorden op de vragen die je jezelf gesteld hebt. Het is beter om later antwoorden weg te strepen dan dat je te lang nadenkt en uiteindelijk niets op papier hebt.

Laat beelden aansluiten bij je verhaal

Als je eenmaal jouw verhaal hebt gevonden, kun je nadenken over hoe je dit vertaalt naar beelden. Foto's zijn een krachtig middel om de cultuur en identiteit van je bedrijf te laten zien. Zorg ervoor dat de foto's je verhaal versterken, in plaats van dat ze enkel esthetisch mooi zijn. Laat medewerkers zien zoals ze echt zijn, laat de omgeving zien zoals die echt is, en probeer het gevoel dat jouw bedrijf uitdraagt in beeld te vangen.

Bedenk wat je wilt uitstralen

Het draait erom wat jouw bedrijf uniek maakt, en dat verhaal wil je communiceren naar de buitenwereld. Misschien heb je een bedrijf waar de sfeer heel informeel is en mensen altijd samen lunchen. Of misschien heerst er juist een cultuur van focus en innovatie. Wat het ook is, dat moet terugkomen in de foto's. Dit is waar bedrijfsfotografie zijn kracht laat zien: het visueel vertellen van jouw unieke verhaal.

Ben je klaar om jouw bedrijfsverhaal te ontdekken en vast te leggen?

Doe mee met mijn training Vertaal je verhaal en leer hoe je jouw verhaal helder krijgt. In deze training gaan we samen aan de slag met jouw verhaal en gaan we kijken hoe jij je verhaal vertaalt in beeld. Heb jij je verhaal al duidelijk? Of wil je dit verhaal overslaan en dat ik gewoon foto's voor je ga schieten? Dan kunnen we ook gelijk beginnen. Neem je even contact met me op?

Over mij

Ik ben Fabian en ik ben gek op verhalen vertellen, samen met mijn camera. Doordat ik ondernemen bijna net zo leuk vind als het fotograferen zelf, is de link tussen ondernemen en verhalen vertellen snel gemaakt: ik laat zien wat jij doet. Door jouw unieke bedrijfsverhaal te vertellen gooi je de deuren van jouw bedrijf open. Het kan niet anders dan dat dit opvalt bij het publiek.


Ik ben nieuwsgierig naar jouw verhaal.

Zullen we linken op LinkedIn?