Zó haal je het beste uit jouw brandingshoot

Als professional wil je zichtbaar zijn en een brandingshoot helpt je om professionele foto's te krijgen voor op social media of je website. Voor het beste resultaat moet je goed voorbereid zijn. Hier zijn een aantal tips over waar je rekening mee kunt houden.

Trek de juiste kleding aan

Jouw outfit moet passen bij je merk en de boodschap die je wilt overbrengen. Kies kleding waarin je je zelfverzekerd voelt en die overeenkomt met je professionaliteit. Vermijd drukke patronen, felle kleuren of kleding met zichtbare logo’s van andere merken. Lees meer in mijn artikel hierover: Wat trek je aan als je op de foto gaat?

Neem props mee

Wil je een actieve, werkende versie van jezelf laten zien? Zorg dan dat je attributen meeneemt die je in je werk gebruikt, zoals een laptop, camera of ander gereedschap. Dit maakt de shoot veel levendiger en geeft context aan wat je doet. Denk ook aan een koffiekopje, een agenda of visitekaartjes voor een subtiel branding element.

Kies de juiste locatie

De setting van de foto is minstens zo belangrijk als de kleding en props. Vraag jezelf af welke sfeer je wilt uitstralen: zakelijk, creatief, toegankelijk? De locatie moet aansluiten bij jouw bedrijf. Voor een freelancer of zzp'er kan dit variëren van een werkplek in een modern kantoor tot een café met een gezellige uitstraling. Meer lezen over locaties? Lees dan dit artikel eens.

Kies de juiste fotograaf

Een brandingshoot draait om authenticiteit. Daarom is het belangrijk dat je een fotograaf kiest met wie je een klik hebt. Een goede fotograaf weet je op je gemak te stellen en helpt je door de shoot heen. Wanneer jij je ontspannen voelt, zie je dat direct terug in de beelden. Kijk ook naar de voorwaarden van de fotograaf: hoeveel foto's krijg je en mag je deze onbeperkt gebruiken?

Zorg voor een goede planning

Plan ruim de tijd in voor je brandingshoot. Maak voor de shoot tijd vrij om te ontspannen en mentaal voor te bereiden. Ook na de shoot wil je niet meteen in een nieuwe afspraak duiken. Een rustige omgeving en mindset zorgen ervoor dat je ontspannen en fris voor de camera staat.

Heb plezier en wees jezelf

Authenticiteit is belangrijk voor je branding. Zorg ervoor dat je plezier hebt tijdens de shoot, want dat straal je uit op de foto’s. Lach en wees jezelf – die spontaniteit maakt de foto’s veel aantrekkelijker voor je publiek.

Denk aan variatie in de foto’s

Denk na over de verschillende foto's die je nodig hebt. Zorg voor een mix van portretten, werkfoto’s, detailshots van props, en wat meer casual foto’s. Deze variatie geeft je flexibiliteit voor verschillende platforms en publicaties. Gebruik ze voor social media, op je website, of in je presentaties.

Zorg dat je goed weet hoe je jouw beelden wilt: liggend of staand?

Voor sociale media is staand de nieuwe standaard. Op platforms zoals Instagram en LinkedIn claim je met verticale beelden meer ruimte in de feed van jouw publiek. Denk dus vooraf na over welk formaat het beste werkt voor jouw branding en publicatiekanalen.

Kijk eens naar hoe je kunt staan voor de camera

Zoek vooraf poseertips op. De fotograaf kan je helpen en sturen, maar een goede voorbereiding maakt dat je je zekerder voelt voor de camera. Dat zie je terug in de foto's! Een platform als Pinterest kan je hierbij helpen.

Goede brandingfoto’s versterken niet alleen je professionaliteit, maar bouwen ook aan vertrouwen met je publiek. Ze helpen je om een connectie te maken met klanten en te laten zien wie je bent. Foto’s die je persoonlijkheid en werkplek tonen, creëren authenticiteit en maken je merk herkenbaar. Dit maakt je bedrijf toegankelijker en aantrekkelijker voor zowel klanten als potentiële samenwerkingspartners. Door goed voorbereid je brandingshoot in te gaan, kun je de kracht van visuele storytelling optimaal benutten.

Ben je op zoek naar een serie foto's van jezelf? Laat je dan fotograferen tijdens één van de brandingshootdagen die ik organiseer.

Foto's: De Voedvrouw

Over mij

Ik ben Fabian en ik ben gek op verhalen vertellen, samen met mijn camera. Doordat ik ondernemen bijna net zo leuk vind als het fotograferen zelf, is de link tussen ondernemen en verhalen vertellen snel gemaakt: ik laat zien wat jij doet. Door jouw unieke bedrijfsverhaal te vertellen gooi je de deuren van jouw bedrijf open. Het kan niet anders dan dat dit opvalt bij het publiek.


Ik ben nieuwsgierig naar jouw verhaal.

Zullen we linken op LinkedIn?