Vorig artikelVolgend artikel
Hiermee bedoel ik natuurlijk niet de foto's van de fotograaf zelf, maar de foto's die de fotograaf heeft gemaakt. Als een fotograaf foto's heeft gemaakt bij jouw bedrijf, evenement of project dan ontvang je na een paar dagen, weken (ik mag toch hopen geen maanden!) de foto's aangeleverd. Dan is het de bedoeling dat je de foto's gaat controleren. Misschien heb je niet dagelijks te maken met een professionele fotograaf, dus dan is het handig als je weet waar je op moet letten. Ik geef je een aantal tips en munitie om terugkoppeling te geven aan je fotograaf.
Sorry, we gaan het niet hebben over hoe je vandaag in je vel zit en je hoeft ook niet te gaan graven in je gevoel over bijvoorbeeld je jeugd. Ik heb het gewoon over jouw onderbuikgevoel. Welk gevoel krijg je van de foto's? Ik vind dit de belangrijkste. Een foto kan technisch wel perfect zijn, maar als de kijker er niet warm of koud van wordt heb je toch de plank mis geslagen. De foto moet een verhaal vertellen en bij elk verhaal (sprookje, thriller of een liefdesroman) wordt er ingespeeld op jouw emotie. Misschien moet het verhaal verleiden, informeren, amuseren of zelfs afschrikken. Die laatste zorgt voor een bruggetje naar de volgende punten. Daarbij ga ik in op de techniek. Want iets dat jouw publiek kan afschrikken, is wanneer er slechte foto's worden gebruikt. Ik weet dat ik mezelf tegenspreek, maar de techniek is ook gewoon erg belangrijk. Wanneer een foto technisch niet in orde is, wordt namelijk gemakkelijk zichtbaar. Ook wanneer de foto niet goed bewerkt is. Dat is de reden waarom ik nooit onbewerkte foto's aanlever.
Je hebt het vast wel eens gehad: een vakantiefoto met een vinger voor de lens en bewogen. Wat kun je daarvan balen, want het enige dat je kunt doen met zo'n foto is in de prullenbak smijten. Toedeledokie! Nu is de kans dat een professionele fotograaf een vinger voor de lens houdt niet zo groot, maar het kan altijd dat een fotograaf zijn camera te snel heeft bewogen (of een te lange sluitertijd heeft gebruikt) tijdens het fotograferen. Kan de beste overkomen. Ook kan het zijn dat de fotograaf gewoon een slechte dag heeft, teveel koffie heeft gedronken of een gigantische kater heeft overgehouden aan de vorige avond. Het zou jammer zijn als jij daar de dupe van wordt. Je betaalt niet voor de fotograaf, maar voor goede foto's. Die moeten in ieder geval scherp zijn. Dit check je simpelweg door een stuk in te zoomen. Als je de foto in een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop opent (je kunt dan zien hoeveel procent je hem inzoomt), houd ik altijd rekening met dat ik de foto tot 100% inzoom. Als de foto dan nog redelijk scherp oogt, komt hij door de keuring.
De foto komt ook door de keuring wanneer het met de helderheid wel snor zit. Een te donkere foto is niet handig, maar te licht ook niet. Het is ook nooit goed. Wanneer je het over de helderheid hebt, schuurt dat al snel tegen de term contrast aan (hoewel dit niet hetzelfde is). Contrast is het verschil tussen licht en donker. Bij een contrastrijke foto is iets dat wit is, wit en bij zwart, zwart. Daartussen zitten veel meer tinten grijs dan 50 in. Bij een contrastarme foto valt het gelijk op dat dit het geval is. Een voorbeeld: een zwart shirt oogt alsof hij al 50 keer gewassen is en als je partner met zo'n shirt naast je op de bank zit, zou je een stille hint geven of het toch niet slimmer is om het te vervangen. Op een foto is niet alleen het shirt van je partner vaal, maar ook het gezicht en de bank waar jullie op zitten. Het wordt dus tijd om het contrast iets te verhogen. Misschien weet je nog wat Jules Deelder ooit zei: wat zwart is, moet zwart blijven.
Bij veel takken van fotografie is dit misschien wat iets minder belangrijk (als het meer om de emotie gaat, hoewel de kleur bijdraagt aan de sfeer van de foto), maar bij productfotografie moet je hier extra goed naar kijken. Hoe zijn de kleuren van de foto? Komt de kleur van jouw product overeen met hoe de kleur in werkelijkheid is? Als je een webshop hebt en de klant het product alleen kan zien op een foto, kan het zorgen dat de foto jouw klant verdrietig maakt. Misschien niet wanneer er afgerekend wordt, maar wel wanneer het pakketje binnenkomt. Dan blijkt namelijk dat de kleur van de schoenen vloekt bij die van de rest van de outfit. Het resultaat: je mag het geld terug gaan boeken. Productfotografie is trouwens niet de enige soort fotografie waarbij kleur belangrijk is. Wat dacht je van een foto van een lekker stuk vis, waarbij het lijkt alsof deze er al 3 weken ligt? Ik kan de lucht al ruiken...
Het kan natuurlijk altijd zijn dat een fotograaf iets over het oog heeft gezien. Een storend element op de achtergrond, kreukels in een shirt, of nog erger: in je gezicht. Dat laatste is een gevoelig dingetje onder fotografen: ga je een gezicht ongevraagd retoucheren, of doe je het niet? Je kunt als fotograaf iemand het gevoel geven dat hij of zij niet mooi is, door het gezicht helemaal strak te trekken en elk rimpeltje weg te shoppen. Een gevoel dat je niemand wilt geven, want iedereen is mooi. Er zijn veel fotografen die nooit ongevraagd een retouche doen. Hoe ik daarin sta? Moedervlekken blijf je af, tijdelijke onzuiverheden mogen weg (scheerwondjes, pukkeltjes) en in sommige gevallen maak ik de huid iets zachter. Niet met de reden dat de huid niet mooi is, maar puur dat iemand er dan in veel gevallen iets meer uitgeslapen uitziet. In de jaren dat ik fotograaf (sinds 2011) ben, heb ik mensen voor mijn lens gehad die uiteindelijk vonden dat ze er moe uitzagen. Door de huid te verzachten vallen wallen minder op en ook de rimpels die door slaaptekort veroorzaakt worden vallen minder op. Sinds ik deze regels aanhoud, heb ik bijna niet meer de opmerking gekregen dat de geportretteerde er op de foto moe uitziet (nog een enkele keer, maar daarbij werd gezegd dat er ook écht een slaaptekort was). Ook niet dat ze teveel geretoucheerd zijn, trouwens. Dan is het goed, toch?
Goed, ik heb je nu wat tips gegeven waarmee je aan de bak kunt. Wanneer je na deze check ontevreden bent met de foto's, is het de bedoeling dat je dit aangeeft bij de fotograaf. In veel gevallen kan de fotograaf aanpassingen doen, waardoor je wel een tevreden klant wordt. Kan dit niet, dan zal er een andere oplossing gevonden moeten worden. Als we uitgaan van het positieve: geef ook terugkoppeling wanneer je wel enthousiast bent. Daarmee kan je de fotograaf een leuke dag bezorgen!
Even een disclaimer. Gelukkig kom ik ze gelukkig niet vaak in het wild tegen, maar heel soms kom je als fotograaf mensen tegen die nooit tevreden zijn. Zelfs na meerdere correctieronden niet. Wees niet zo'n persoon, blijf realistisch en vooral beleefd. Zoals de spreuk op het tegeltje zegt: bezorg elkaar geen hartepijn, je kunt zo kort maar samen zijn.