Vorig artikelVolgend artikel
Vandaag, 1 februari 2021, is voor mij een bijzondere dag. Op 1 februari 2011 stapte ik de Kamer van Koophandel in Apeldoorn binnen om mijn bedrijf, dat toen de naam Fabian Boot Fotografie had, in te schrijven. Mijn bedrijf bestaat dus precies 10 jaar vandaag! Misschien ben je nieuwsgierig naar wat ik afgelopen jaren heb uitgevreten. Tijd om dus even terug te kijken naar wat hoogtepunten uit de afgelopen 10 jaar.
Eén van de hoogtepunten uit afgelopen 10 jaren zijn de festivals zoals Lowlands, Concert at Sea, Down The Rabbit Hole en North Sea Jazz. Wanneer ik mensen spreek en die vertel over wat ik precies doe, dan heb ik het vaak over deze evenementen. Toen ik wat jonger was ging ik regelmatig naar festivals als Lowlands en het leek me geweldig als je daar zou mogen fotograferen. Hoe tof is het dan als je vervolgens jaren festivals mag fotograferen voor LOC 7000 en MOJO? De evenementen die zij organiseren beschouw ik als de Eredivisie van de Nederlandse evenementen. Mijn opdracht was niet om de artiesten te fotograferen, maar juist de organisatie (zoals de catering) van het festival. Ik verbaas me elke keer weer wat voor een organisatie er achter de evenementen schuil gaat. Ik hoop dat er snel weer evenementen als deze georganiseerd gaan worden, want wat is er leuker dan festivals mogen bezoeken voor je werk?!
In de jaren heb ik ook aardig wat vers speciaalzaken uit heel Nederland voor mijn lens gehad (van bijvoorbeeld Keurslager, Uw Slager en Visgilde), van Zeeland tot Friesland: slagerijen, bakkerijen, kaaswinkels en visspeciaalzaken. Soms wel meerdere op 1 dag! Ik word altijd enthousiast van het vakmanschap van deze mensen. Ook vind ik het leuk om te zien dat deze ondernemers aan de ene kant hetzelfde doen, maar toch allemaal heel anders. De ene slager is bijvoorbeeld de ander niet. Het ene moment ben je productfoto's van vis aan het maken, het andere moment loop je in Friesland tussen de koeien van een slager. Die afwisseling is gewoon heel erg leuk!
Wat doe je als je jouw producten online gaat aanbieden? Dan moet je zorgen dat je productomschrijvingen goed zijn en dat je goede foto's hebt. In de jaren heb ik aardig wat opdrachtgevers gehad die daar productfoto's voor nodig hebben. Zo heb ik eens een opdracht gedaan waarbij ik honderden producten mocht fotograferen voor doe-het-zelven en tuinieren: van hark tot buitenlamp. Daar ben ik wel even zoet mee geweest. Die grote opdrachten vind ik gaaf. Je bent er even druk mee, maar het geeft een voldaan gevoel om zo 'te knallen'. Nog een voorbeeld van zo'n opdracht was de fotografie die ik een paar jaar geleden heb mogen doen voor Heinen Delfts Blauw. Ik weet niet meer precies hoe veel producten ik heb gefotografeerd, maar het was een magazijn vol met borden, vazen en andere mooie (zeer breekbare!) producten.
Dagelijks zien we als consument tal van verpakkingen voorbij komen. Let eens op de verpakkingen die je in je handen hebt. Soms staan daar foto's op. Ik heb in afgelopen 10 jaar aardig wat verpakkingen mogen versieren met foto's. Denk dan aan bijvoorbeeld een pak vlokken van Fred & Ed tot producten van INNR (smart verlichting). Zie je de vlokkies in de handen op onderstaande foto? Die komen uit mijn camera!
Zodra verpakkingen gemaakt zijn, zullen daar ook weer foto's van gemaakt moeten worden. Productfoto's worden gebruikt voor de presentatie van een nieuw product, maar ook om aan te leveren aan handelaren, zodat zij ze weer in een webshop of folder kunnen publiceren. Ik heb afgelopen jaren voor zowel producenten gewerkt als winkels. Denk daarbij aan Bieze en Boni Supermarkten.
Als 'side project' heb ik in 2018 op mijn bierblog Bier met Boot reportages gepubliceerd die ik bij brouwerijen heb gemaakt. Ik heb er aardig wat van binnen gezien, van klein tot groot (zoals Jopen en Texels). Mijn 'uitstapje' naar de bierwereld heeft er zelfs voor gezorgd dat ik op dit moment de titel Bierambassadeur op mijn cv mag zetten. Helaas doe ik er nu weinig meer mee, maar ik heb er een leuke tijd mee gehad!
Foto's zijn niet gemaakt om te verstoffen, maar om gepubliceerd te worden. Zo zijn er aardig wat foto's van mijn hand terecht gekomen in magazines. Het is altijd erg leuk om je eigen foto's tegen te komen: het maakt je trots op je werk. Regelmatig verschijnen mijn foto's in de Business in Nijkerk en onlangs heb ik nog bijgedragen aan de Rabo&Co van Rabobank Randmeren. Zie hieronder de coverfoto. Krijg je hierdoor geen zin in een patatje?
Toen ik begon met fotograferen had ik doelen bedacht waar ik naar toe wilde met mijn foto's. Eén daarvan was met mijn foto's 'in bushokjes hangen'. Bushokjes heb ik niet gehaald (volgens mij), maar afgelopen jaar liep ik nog in het centrum van Groningen. Daar kwam ik de Bakker Bart tegen, waar ik een paar jaar geleden regelmatig voor heb gefotografeerd. Een van de opdrachten die ik voor ze heb gedaan is foto's gemaakt voor een nieuw winkelconcept. De vestiging in Groningen was de eerste vestiging die met dit concept ging werken. Hoe gaaf is het dat ze nu, na een paar jaar, nog steeds mijn foto's gebruiken. Mijn fotografenhart deed even een sprongetje toen ik het zag! Dit is toch veel toffer dan zo'n saai bushokje?
Zoals jullie misschien weten, ben ik er in 2019 een jaar 'tussenuit geweest'. Ik heb toen een jaartje in loondienst gewerkt, maar begon het ondernemerschap erg te missen. In april 2020 ben ik weer gestart. Een betere planning was handig geweest (in verband met Covid-19), maar het ondernemen voelt weer heel erg goed. Daarom is het laatste hoogtepunt een recente opdracht. In mijn blog 'Productfotografie voor Happy Food' beschreef ik hem al: snacks fotograferen voor de bestelzuilen van Happy Food. Als ik heel eerlijk ben was ik niet van plan om nog heel veel productfotografie te gaan doen, maar me te richten op andere takken van fotografie. De opdracht voor Happy Food heeft mij weer enthousiast gemaakt voor productfotografie. Dat verdient een vermelding, toch? Hoe leuk ik het om je eigen foto's tegen te komen als op onderstaande foto?
Ik realiseer me dat ik met dit blogartikel een traditie ben begonnen: ik zal elke 10 jaar mijn werk samen moeten vatten. Het is erg leuk om zo terug te kijken naar al die leuke opdrachten, het maakt me trots. Wat heb ik een leuk werk mogen doen afgelopen jaar. Wat mij betreft blijf ik dit nog heel lang doen. Ik ben nu 32 jaar, dus zullen we afspreken dat er nog 4 van deze artikelen zullen komen? Zou je me mee willen helpen om over 10 jaar wéér zo'n samenvatting te maken? Dan ga ik graag met je samenwerken. Met wat voor foto's mag ik zorgen dat jij beter kunt laten zien wat je doet?
Headerfoto (2017): Jan Fillem / Visual Chefs