Projectfotografie voor hoveniers: 7 tips!

Ook als je hovenier bent, is het belangrijk om te laten zien wat je doet: hoe zien jouw tuinen eruit? Zoals je misschien wel weet heeft elke hovenier zijn eigen handtekening en die valt alleen op wanneer je meerdere projecten laat zien. Om je nieuwe klant een beeld te kunnen geven van hoe zijn of haar tuin eruit kan komen te zien kun je fotografie gebruiken. Waar je precies op moet letten bij projectfotografie? Ik geef je 7 tips!

Waarom projecten fotograferen?

Voor als je nog niet overtuigd bent waarom je de tuinen die je hebt opgeleverd moet fotograferen: ik haal je over! Het is namelijk niet alleen leuk dat je jouw klanten de foto's van hun tuin kunt toesturen (digitaal of als je écht een goede indruk wilt maken: afgedrukt!), maar ook voor nieuwe klanten is het interessant om te zien wat voor projecten je hebt opgeleverd. Je kunt niet met de nieuwe klant al je opgeleverde tuinen afgaan om ze een beeld te geven. Projectfotografie kan je dus gebruiken voor het binnenhalen van nieuwe klanten.

Tip #1: Fotografeer in het juiste seizoen

Midden in de winter fotografeer je geen tuinen, maar zit je lekker binnen. Het kan wel, maar de beelden zullen erg deprimerend overkomen. Er staan geen planten in bloei en er zitten geen bladeren aan de bomen. Daarnaast laat een lekker lentezonnetje de nieuwe klant verlangen naar óók zo'n tuin! Voor zo'n lentezonnetje heb je overigens wel wat nodig: de zon moet wel schijnen. Nú al een extra tip: neem goed weer mee, of verplaats de afspraak. Wat het beste moment is om jouw project te laten fotograferen weet jij als beste: wanneer staat deze er het beste bij?

Tip #2: Is het project klaar?

Niets is zo vervelend voor een fotograaf als op pad gestuurd te worden naar een project dat nog niet af is, tenzij dat is wat je wilt laten zien (werk in uitvoering). Wanneer je echter het eindresultaat wilt laten zien, moet het eindresultaat wel af zijn. Denk hier van tevoren over na, want het is zonde van de tijd als je nog een keer terug moet komen (of veel moet photoshoppen). Is de tuin al een tijdje geleden afgeleverd? Dan loont het misschien om vooraf je klant (ik bedoel de tuin van de klant) te trakteren op een onderhoudsbeurt. Dan hoeft de klant niet zelf de groene vingers uit de mouwen te steken en jij hebt mooie foto's. Als jijzelf op de foto gaat, ga je toch ook even naar de kapper? Snoei daarom wat gesnoeid moet worden, maai het gras en hark de boel netjes aan. Dat oogt netter.

Tip #3: Varieer!

Wanneer je een tuin fotografeert, is het zonde als je alleen overzichtsfoto's maakt: er zijn zó veel details te vangen in een tuin! Natuurlijk moet je de kijker een overzicht geven van de hele tuin, maar laat eens goed zien hoe de borders zijn opgebouwd. Wat voor tegels er precies gebruikt zijn en wat voor kleuraccenten er zijn gebruikt? Met detailfoto's leg je de nadruk op de details die jij als tuinarchitect of hovenier hebt toegevoegd om de tuin te laten opvallen. Wil je dat de fotograaf bepaalde details niet over het hoofd ziet? Maak dan een briefing voor de fotograaf. Zelf ben ik altijd blij met klanten die eisen stellen.

Tip #4: Vang de juiste sfeer

Een nieuwe klant geeft jou de opdracht wanneer ze er een goed gevoel bij jou hebben. Het voorstel moet goed zijn (zowel het ontwerp als financieel) en je moet een goede indruk hebben gemaakt bij de klant. Net zoals in elke branche zijn er ook 'boeven' op de markt die niet afleveren wat ze beloven. Maar hoe kom je aan tafel bij een klant? Door ze vooraf al een goed gevoel te geven. Een website of sociale media zijn daarvoor uitstekende media om een eerste indruk te maken. Op die website moet je vertellen wat je precies doet, maar vooral jouw kwaliteiten laten zien met jouw portfolio. Foto's in dit portfolio moeten een sfeer uitstralen: de klant moet zichzelf al zien zitten in jouw tuinen. Hoe zorg je voor de juiste sfeer? Leg de tuinkussens op de stoelen, dek eventueel de tafel, laat de jacuzzi vol lopen en als het donker is: zet de tuinverlichting en/of vuurkorf aan! Lees ik daar een bruggetje naar de volgende tip? Ja!

Tip #5: Overdag of 's avonds?

Fotografeer je de tuin overdag of 's avonds? Dat heeft te maken met de bovenstaande tip. Overdag heeft een tuin een hele andere sfeer dan 's avonds. Als 's avonds de tuinverlichting zorgt voor een sfeer die zorgt dat je langer buiten blijft zitten, dan wil je die toch graag laten zien aan toekomstige klanten?

Tip #6: Kijk naar de lijnen

Als jij tuinontwerpen maakt, hoef ik je dit waarschijnlijk niet uit te leggen: een tuinontwerp komt tot stand door lijnen. Rechte lijnen, golvende lijnen, zowel horizontaal als verticaal. Als fotograaf moet je die lijnen zien te vangen. Ook de lijnen die de klant ziet, de zichtlijnen. Wat ziet de klant als hij of zij van binnen naar buiten kijkt? Als tuinontwerper houd jij daar rekening mee. Dus waarom de fotograaf niet?

Tip #7: Liggend of staand?

De laatste tip heeft te maken met het doel van de foto's. Op welk medium worden deze gebruikt? Zowel online als offline heb je te maken met een verhouding die een foto moet hebben. Ik kan me voorstellen dat de header (afbeelding aan de bovenkant) van jouw website liggend moet zijn (horizontaal), terwijl een foto op Instagram of Pinterest het beste uit de verf komt als deze verticaal wordt afgebeeld. Het is handig om hier vooraf over na te denken. Een fotograaf maakt een bepaalde compositie en als je van een liggende foto een staande foto moet maken kan het dus zijn dat er onderdelen buiten beeld vallen die cruciaal zijn voor de compositie.

Zullen we alvast even kennismaken?

Op het moment van schrijven is het maart. Dat is nog nét iets te vroeg om te gaan fotograferen. We kunnen wel alvast even kennismaken, brainstormen en afspraken plannen voor de projectfotografie van jouw tuinen. Daarvoor is deze maand het juiste moment! Neem je hieronder even contact met me op?

Over mij

Ik ben Fabian en ik ben gek op verhalen vertellen, samen met mijn camera. Doordat ik ondernemen bijna net zo leuk vind als het fotograferen zelf, is de link tussen ondernemen en verhalen vertellen snel gemaakt: ik laat zien wat jij doet. Door jouw unieke bedrijfsverhaal te vertellen gooi je de deuren van jouw bedrijf open. Het kan niet anders dan dat dit opvalt bij het publiek.


Ik ben nieuwsgierig naar jouw verhaal.

Zullen we linken op LinkedIn?