Persoonlijk krijg ik de kriebels als ik aan stockfoto’s denk. Niet alleen omdat ik als fotograaf daar geen geld aan verdien (ik maak namelijk geen stockfoto’s), maar vooral omdat ik het zonde vind. Zonde van de ruimte op je website. Daar had een foto kunnen staan die écht bijdraagt aan jouw merk. Een foto die jouw verhaal vertelt en die jouw bedrijf persoonlijk maakt. Maar wat gebeurt er vaak? Mensen vullen hun website met een stockfoto omdat het makkelijk en goedkoop is. Dat voelt voor mij als een gemiste kans.
Niet vullen maar voeden
Een stockfoto is een foto die op de plank ligt. Je kunt ‘m voor een prikkie kopen en na afrekenen gebruiken om je website mee te vullen. Want dat is wat het doet: vullen. Laatst hoorde ik een podcast over voeding waarin iemand zei: Kies ervoor om eten te kopen dat je voedt, in plaats van alleen vult. Tegenwoordig wordt er zoveel slechte voeding verkocht die enkel je buik vult zonder enige voedingsstoffen. In mijn ogen geldt dat ook voor fotografie op websites. Kies voor fotografie die je merk voedt, iets toevoegt, en zorgt dat jouw merk groeit. Niet voor foto's die puur vullen omdat er nou eenmaal een plaatje moet staan.
Stockfoto’s vullen niet alleen jouw website
Het probleem met stockfoto’s is dat niet alleen jij die foto mooi kunt vinden, maar ook jouw concurrent, concullega of een willekeurig ander bedrijf. Laatst zag ik een stockfoto in een advertentie voor een boekhoudprogramma, en bij het zien van die foto dacht ik: “Hé, die knul op dat plaatje heb ik eerder gezien!” Wat bleek? Een grote verzekeraar gebruikte diezelfde afbeelding in hun advertentie. Voor mij was de advertentie direct afgeschreven, want mijn aandacht ging alleen nog maar naar die herkenbare afbeelding. Hierdoor verlies je direct de kracht van je boodschap, omdat de foto niks unieks toevoegt aan jouw bedrijf.
Ken je die mensen eigenlijk wel?
Een ander nadeel van stockfoto’s is dat er vaak mensen op staan die je helemaal niet kent. Je weet wel, die perfect lachende, vaak Amerikaanse mensen met een glimlach van oor tot oor. Zonde, vind ik. Op die plek hadden jouw eigen mensen kunnen staan. Mensen willen namelijk graag zaken doen met andere mensen, echte mensen. Niet dat de mensen op die stockfoto’s geen echte mensen zijn, maar wat zegt zo’n foto eigenlijk over jouw bedrijf? Helemaal niks. Je weet bovendien niet eens of het echte mensen zijn, zeker niet met de opkomst van AI-gegenereerde afbeeldingen. Je eigen medewerkers op de foto plaatsen, mensen die trots zijn om voor jouw bedrijf te werken, is veel waardevoller. Die trots straalt af op je merk en creëert een authentiekere connectie met jouw klanten.
Jouw bedrijf verdient het om uniek te zijn
Stockfoto’s zorgen ervoor dat jouw bedrijf hetzelfde oogt als honderden anderen. Ze kunnen professioneel ogen, maar missen de unieke uitstraling die je eigen merk verdient. Jouw bedrijf is uniek, dus waarom zou je genoegen nemen met generieke beelden? Wanneer je kiest voor fotografie die aansluit bij jouw merk, maak je niet alleen je website visueel aantrekkelijk, maar ook persoonlijk. Goede foto's laten zien wie je bent, wat je doet, en waarom klanten juist met jou in zee moeten gaan. Je creëert een beeld dat alleen jouw bedrijf kan vertellen.
Zorg dat je verhaal klopt, ook visueel
Het is niet alleen belangrijk om een goed verhaal te hebben, maar ook om dit verhaal visueel te ondersteunen. Als jouw merk draait om persoonlijk contact, innovatie of vakmanschap, zorg er dan voor dat de foto's dat ook uitstralen. Een foto van een onbekend model in een generieke situatie vertelt dat verhaal niet. Maar een foto van jouw medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden of jouw producten in gebruik? Dat maakt het verhaal compleet en geloofwaardig.
Ben je op zoek naar foto's die laten zien wie jij bent en wat je doet? Ik ben jouw man. Laten we samen kijken hoe we jouw merk visueel kunnen versterken.