Vorig artikelVolgend artikel
Ik ben er heilig van overtuigd dat elk bedrijf zou moeten investeren in een beeldbank en dat zeg ik niet alleen omdat ik fotograaf ben. In dit artikel wil ik je uitleggen waarom een beeldbank kan werken voor jouw bedrijf en waarom ik een fan ben.
Even geleden heb je foto's laten maken van jou of jouw bedrijf, maar waar had je die foto's ook alweer gelaten? Ze stonden toch ergens op je harde schijf? Zeker als je een verzamelaar bent (in dit geval bestanden op je pc) is het soms lastig om iets terug te vinden op het moment dat je het nodig hebt. Ben je wel eens wat kwijtgeraakt in huis en dat je er uren naar hebt kunt zoeken? Vaak kom je het dan op een later moment (wanneer je het zoeken opgegeven hebt) zomaar tegen. Dat zou vervelend zijn als je met een deadline te maken hebt. Dan heb je niet de tijd om het zoeken te pauzeren. Dan wil je gewoon dat de foto's op de plek staan waarop je het verwacht.
Als je een beeldbank opzet, denk dan gelijk na over hoe je dit doet. Een tip: doe het niet alleen op jouw harde schijf, maar zet de beeldbank in de cloud. Je kunt dan overal ter wereld bij jouw bestanden en hoeft niet met je handen in het haar te zitten wanneer jouw harde schijf crasht. Heb je budget? Zoek dan een software die speciaal is ingericht voor grafische bestanden (Google eens op 'digital asset management'). Heb je geen budget? Denk dan aan Google Drive, Dropbox of Onedrive. Dat kun je ook zó inrichten dat het kan functioneren als een beeldbank.
Een voordeel van een beeldbank in de cloud is dat je bestanden makkelijk kunt delen. Bij veel systemen kun je gebruikers uitnodigen om bepaalde mappen te bekijken en bestanden uit die map te downloaden. Een tip: stel goed in wat de rechten zijn. Je wilt niet dat mensen in jouw beeldbank gaan rommelen. De structuur is geen rommeltje en moet dat zeker niet worden. Wees streng: jouw wil is wet.
Het is vrij normaal dat na een shoot foto's nog even iets aangepast moeten worden (een revisie). Dat is niet anders, maar neemt wel een risico met zich mee, namelijk dat er van een foto meerdere versies worden opgeslagen. Bewaar daarom dus altijd alleen de definitieve versie en stop deze in je beeldbank. Je voorkomt daarmee dat de eerste versie van een foto wordt meegestuurd naar de drukker. Dat zou zonde zijn.
In mijn blog 'Een beeldbank in 6 stappen' beschreef ik al eens in welke 6 stappen je een beeldbank kunt opzetten. Wil je aan de slag gaan met het opbouwen van een beeldbank voor jouw bedrijf? Of ben je op zoek naar een fotograaf die wil 'aanhaken' (meedenken en uitbreiden met foto's) bij jouw bestaande beeldbank? Dan stel ik graag voor om eens kennis te maken.