Meer omzet nodig voor jouw bedrijf?

Meer omzet: wie wil dat nou niet? Omzet is een belangrijk onderdeel van ondernemen. Het kan alleen zijn dat je door externe invloeden een tijdje wat minder omzet weet te realiseren. Je kunt dan iets anders de schuld geven, maar je kunt ook naar jezelf kijken en bijsturen. Doe jij al alles wat je kunt?

Waarom?

In dit artikel wil ik even met je kijken naar de vraag: waarom? Daarmee bedoel ik niet de vraag waarom je omzet nodig hebt, maar waarom mensen bij jou moeten kopen. Ik ben sinds een paar maanden verslingerd geraakt aan luisterboeken. Normaal las ik nooit een boek, maar als het voorgelezen wordt kan ik er uren naar luisteren. Het boek dat ik nu aan het lezen (lees: luisteren) ben is ‘Begin met het waarom‘ van Simon Sinek. Een boek waarover ik veel mensen hoorde praten, maar dat ik nog nooit had gelezen. In dit boek beschrijft Simon dat mensen niet kopen bij jouw bedrijf om ‘Wat’ je doet (welke producten je verkoopt), maar ‘Waarom’ je dit doet. Een voorbeeld dat regelmatig voorbij komt is Apple. Mensen willen niet kopen bij Apple omdat het product het beste product is (zelf hoef ik niet per se producten van Apple te kopen, dus de meningen verschillen), maar omdat het merk een levensstijl uitstraalt. Als die stijl overeenkomt met die van jou, voel je jezelf verbonden met het merk en mag je de titel ‘Ideale klant’ op je cv zetten. Daar ligt voor jou de uitdaging: doe jij al alles om mensen te verbinden met jouw merk? Om met verbinden aan de slag te gaan zal je eerst jouw ‘Waarom’ duidelijk moeten krijgen, voordat je gaat nadenken over ‘Hoe’ je dat doet en daarna pas ‘Wat’ je doet. Daar komt mijn slogan (pas) om de hoek kijken: Laat zien wat je doet.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen: je kunt wel foto’s willen voor jouw bedrijf om daarmee te verbinden met jouw klanten, maar is er al goed nagedacht over waarom je die foto’s nodig hebt?

Met geld bind je geen klanten

In ‘Begin met het waarom‘ staat ook geschreven dat als jouw ‘Waarom’ het verdienen van geld is, dat mensen zich nooit volledig verbonden voelen met jouw bedrijf. In het verleden is bij veel grote, inspirerende bedrijven gebleken dat wanneer de inspirerende leider verdwijnt uit het bedrijf, zijn of haar opvolger van goede huize moeten komen om klanten te behouden. Met het vertrek van de leider verdwijnt in veel gevallen ook de ‘Waarom’ uit het bedrijf en moet je oppassen dat er niet iemand aan het roer komt die zich alleen maar richt op geld verdienen. Op korte termijn is dat misschien prima – want de schoorsteen moet blijven roken – maar voor de continuïteit van het bedrijf is het ook belangrijk om mensen voor een langere tijd te binden aan jouw bedrijf. Nogmaals: ze voelen zich verbonden wanneer ze zich herkennen in de ‘Waarom’ van jouw bedrijf.

Waarom doe ik wat ik doe?

Als ik boeken over ondernemen lees (hiermee bedoel ik natuurlijk luisteren), gaat constant door mijn hoofd: wat kan ik hiermee voor mijn bedrijf? Zo ook bij dit boek. Waarom voelen mensen zich verbonden met mij en waarom kopen ze bij mij? Waarom doe ik dit eigenlijk?

Ik vind ondernemen een fantastisch ‘spel’. Vroeger had ik al de wens om ooit mijn eigen bedrijf te beginnen, ik moest alleen nog verzinnen met wat voor product. Uiteindelijk ben ik zelfstandig fotograaf geworden, omdat dat toevallig op mijn pad is gekomen. Als ik in mijn jeugd verslingerd was geraakt aan wasmachines, dan had ik waarschijnlijk in die branche gezeten. Hoe leuk is het dat ik nu bij mag dragen aan verschillende bedrijven in verschillende branches? Ik heb mezelf een gereedschap aangeleerd waarmee ik andere bedrijven kan helpen. Ik geloof dat elke ondernemer de deuren van zijn of haar bedrijf wagenwijd open moet zetten voor publiek, omdat je dan de aandacht trekt van potentiële klanten. Dat zeg ik overigens niet alleen maar omdat ik fotograaf ben en wil dat jij mijn foto’s afneemt. Hoe moet iemand zich verbonden voelen met jouw bedrijf, als jij niets van jouw bedrijf laat zien? Klanten voelen zich niet verbonden met een bedrijf dat zich alleen maar verschuilt achter een logo of een gelikte website. Mensen willen verbinden met andere mensen en volgens mij kan je pas verbinden wanneer je zichtbaar bent. Mijn missie is om alle ondernemers die ik tegenkom (wellicht ook jou?) daarvan bewust te maken.

Meer omzet door een transparante uitstraling

Misschien vraag je jezelf nu af: Fabian, je hebt met de titel van dit artikel de indruk gewekt dat ik meer omzet zou krijgen. Waar blijft mijn omzet?

Voor meer omzet zal je hard (en iets langer) moeten werken. Door jezelf niet te richten op omzet maar op mensen (klanten binden), zal de omzet vanzelf komen. Als jij mensen weet te verbinden, dan kan het niet anders dan dat de omzet volgt. Ooit van zaaien en oogsten gehoord? Laten we eens flink gaan zaaien door te beginnen met te laten zien wat voor mooie dingen er in jouw bedrijf gebeuren. Dat doe ik ook graag voor jou door jouw bedrijfsverhaal te vertellen. We laten daarmee zien wat jullie doen en ik weet zeker dat daarmee snel duidelijk wordt waarom jullie dit doen.

Mag ik met je meedenken?

Ik bouw dus graag aan bedrijven. Aan die van mijzelf, maar ook aan die van een ander. Ik kan je helpen om duidelijk te krijgen hoe fotografie jou verder kan helpen aan meer omzet. Is er meer nodig dan fotografie? Dan zet ik graag mijn netwerk in. Ik heb filmmakers en editors, reclamebureaus, vormgevers en content specialisten en andere professionals in mijn netwerk. Zullen we anders beginnen met een kennismaking? Mijn voorkeur is om dit te doen tijdens een wandeling. Even weg van je werkplek en een frisse neus halen! Neem je even contact met me op?

Ik ben even eerlijk. In dit artikel zijn affiliate links (Managementboek.nl) verstopt. Dit betekent dat ik een provisie krijg wanneer jij via mijn link een boek aanschaft. Dit kost jou overigens niets extra.

Waar kan ik jou mee helpen?

Adres

Bernhardstraat 40, 3862 CL Nijkerk


Openingstijden

Dinsdag t/m vrijdag 9.00 – 17.00 uur


Telefoon

06-23154801