Vorig artikelVolgend artikel
Als je hoger in online zoekresultaten wilt komen, zal je moeten schrijven over jouw vakgebied. De uitdaging is dan om met jouw teksten (die vooral fijn leesbaar moeten zijn) de juiste snaar te raken als het gaat om zoektermen. Maar op wat voor zoektermen moet je jezelf richten als fotograaf?
Ik hou er niet van om op mijn eigen eilandje te werken en vind het dus altijd leuk om met andere ondernemers en collega fotografen te sparren. Je kunt het spannend vinden om met collega's te sparren, maar ik vind het juist interessant. Je komt zo tot nieuwe inzichten. Afgelopen week had ik een leuk gesprek met collega fotograaf Joke Schut (bekijk haar portfolio eens!) over SEO voor fotografen. We waren het met elkaar eens dat het als fotograaf de moeite waard is om hier tijd (of geld, als je het uitbesteed) in te investeren. Ik ben ervan overtuigd dat de bezoekers die op jouw website komen via een zoekmachine erg waardevol zijn. Mijn bevindingen: bezoekers die je gevonden hebben in een zoekmachine blijven langer op je website, bekijken meer pagina's en hebben dus het laagste bouncepercentage (percentage dat na het zien van één pagina weer vertrekken). Dit resultaat is overigens makkelijk te verklaren: ze zijn op zoek naar iemand als jij. Of deze bezoekers meer aanvragen doen weet ik niet zeker. Ze maken in ieder geval voor het eerst kennis met je. Het kan zijn dat deze bezoekers je later direct (dus zonder zoekmachine) benaderen. Zijn dit dan 'seo-klanten' of 'directe-klanten'?
Inmiddels bestaat mijn bedrijf officieel meer dan 10 jaar. In 2019 ben ik er een jaartje tussenuit geweest om tot de conclusie te komen dat ik toch wel erg lekker op mijn plek zit als zelfstandige fotograaf. Als ik het over de tijd voor mijn stop heb, noem ik het de 'vorige keer' dat ik ondernemer was. Het voelt namelijk alsof ik na mijn 'break' beter in mijn vel als ondernemer ben teruggekomen. Waarom vertel ik dit? Ik wil je iets vertellen over de 'vorige keer' dat ik bezig was met SEO voor mijn eigen bedrijf. Ik merk namelijk nu dat er minder wordt gezocht op de termen waarvan ik het zou verwachten. In het gesprek met Joke hadden we het over zoektermen en dat er tegenwoordig allemaal hippe termen gebruikt worden. Tijdens het schrijven van dit artikel bedenk ik me dat het ook mogelijk is dat ik gewoon oud word met mijn 32 jaar... Au.
Als ik de zoektermen lees, vrees ik dat je niet meer weg komt met termen als fotografie, fotograaf en foto's. Alles is content tegenwoordig. Je wordt er mee doodgegooid: denk ook aan functies zoals contentcreator of contentheld. De vraag is wat je doet als je contentcreator bent. Ben je dan fotograaf, videograaf, animator, marketeer of tekstschrijver (misschien vergeet ik er nog een...)? Of ben je het dan allemaal? Als ik soms vacatures voorbij zie komen, wordt het tegenwoordig verwacht dat je het allemaal bent, trouwens. Laatst kwam ik nóg een leuke term tegen van iemand die je normaal zou omschrijven als fotograaf. Diegene maakt Instagrammable content, voor je Instagrammable beeldbank. Instagrammable? Zijn alle foto's en video's niet Instagrammable? Wat voor naampje zou jij het beestje willen geven?
Ben je gewoon op zoek naar een fotograaf en niet naar een contentcreator, contentheld of visueel contentspecialist? Zoek dan naar een fotograaf die bij je past. Heb je mijn website al eens goed bekeken? Wellicht zijn we een match! Zullen we daten? Nodig me dan uit via onderstaand formulier.