Hoe verspreid je de foto’s van jouw evenement?

Goed, jouw evenement is afgelopen en je hebt foto's laten maken door een fotograaf. Wat nu? Dan wordt het tijd om de foto's te verspreiden. Dit kan op verschillende manieren, die ik graag even met je door wil nemen. Misschien zijn mijn tips voor jou open deuren, maar je weet nooit welke 'deur' je over het hoofd hebt gezien. Daarom mijn antwoord op de vraag: hoe verspreid je de foto's van jouw evenement?

Jouw website

Dit is een echte open deur. Natuurlijk moeten de foto's terugkomen op jouw website. In ieder geval in een nieuwsbericht. Je kunt ervoor kiezen om de beelden als een soort fotogalerij weer te geven, maar in een nieuwsbericht is dat misschien wat teveel van het goede. Mijn tip: kijk waar het nieuwsbericht over gaat en kies daarbij een aantal beelden uit die de tekst ondersteunen. Het wordt daardoor een geheel en ook hierbij geldt: meer is niet altijd beter. Wel kun je er een link in zetten naar de volledige sfeerimpressie.

Social media

Zo'n sfeerimpressie uit vorige alinea kan ook op jouw website staan, maar het kan ook op een sociaal netwerk. Het voordeel hiervan is dat je de kijker gelijk kunt binden (ze kunnen je gaan volgen) en de kans is groot dat het bereik groter wordt doordat mensen de sfeerimpressie (of alleen de foto van zichzelf) gaan delen. Ze hebben dan niet alleen jullie website bezocht, maar krijgen ook volgende berichten van jouw bedrijf te zien (als zij jouw bedrijfsaccount zijn gaan volgen).

Nieuwsbrief

Het leuke van bezoekers van jouw evenement, is dat je in veel gevallen hun emailadres hebt gekregen. Zij zijn officieel 'klant' van je geweest, dus je mag ze volledig legaal gaan lastigvallen met een mailing. Nu zeg ik niet dat je ze eindeloos moet gaan spammen (dat heb jijzelf trouwens in de hand), maar een bedankje voor hun bezoek is niet meer dan normaal. Je kunt dan verwijzen naar een nieuwsbericht (met de foto's natuurlijk) en naar de volledige sfeerimpressie. Wedden dat ze dat leuk vinden?

Vakbladen en kranten

Hoewel foto's tegenwoordig vaak online gebruikt worden, is het niet de bedoeling dat ze voor eeuwig online blijven. Wanneer jij jouw persbericht verstuurt naar vakbladen en kranten, maak jij de redactie erg blij door ook gelijk toegang te verlenen tot een sfeerimpressie (bijvoorbeeld via de cloud: Dropbox, Google Drive, of eigen server). Let daarbij wel op dat je voor geprinte media een hogere resolutie nodig hebt dan online media . Bij online media moeten alle bestanden geladen worden via een internetverbinding en daarbij geldt dat hoe kleiner de bestanden zijn, hoe sneller deze worden geladen. Gebruik daarom foto's met een lagere resolutie. Bij geprinte media geldt dat de resolutie hoog genoeg moet zijn. Met een JPEG van 5 MB tot 10 MB zit je in veel gevallen goed.

Drukwerk

Als we dan toch aan het printen zijn, dan zou je ook drukwerk kunnen maken met daarop de foto's. Denk bijvoorbeeld aan een geprint bedankje, een brochure van jouw bedrijf, maar ook aan de uitnodiging voor een volgende editie. Dat jullie (ook) evenementen organiseren moet niet onder stoelen of banken geschoven worden. Wees dus creatief met de foto's die je hebt ontvangen van de fotograaf. Ook bij drukwerk geldt: denk aan de resolutie. Voor je het weet kun je de blokjes tellen.

Intranet

Om te zorgen dat de naweeën van jouw evenement zo groot mogelijk worden, is het belangrijk dat niet alleen jij bij de foto's kunt, maar ook jouw collega's. Bij het verspreiden van fotomateriaal wordt vaak gedacht aan externe platformen en personen, maar ook intern zijn mensen te vinden die het beste met het evenement en jullie bedrijf voor hebben. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een account op een sociaal netwerk en als je samen de handen uit de mouwen steekt om beeldmateriaal te verspreiden, bereik je meer mensen dan jij alleen. Zet de foto's daarom op het intranet van jouw bedrijf, of beter nog: beeldbank.

Heb ik iets gemist?

Ongetwijfeld. Zoals ik in bovenstaande alinea schreef, je mag (graag zelfs) creatief zijn met foto's. Hou altijd in je achterhoofd dat een foto moet passen bij de boodschap die je wilt uitdragen een foto moet de boodschap versterken. Hij staat er niet alleen voor de sier.

Wacht niet te lang

Een tip van Flip: wacht niet te lang met het verspreiden van de foto's van jouw event. Bij evenementenfotografie geldt dat je ijzer moet smeden wanneer dit heet is. Het evenement zit nog in het achterhoofd van de bezoeker en verdwijnt na een paar nachtjes slapen. Van aanvang tot aanlevering duurt bij mij vaak 2 werkdagen. Klinkt dit jou goed in je oren? Wacht dan niet te lang en vraag me of ik ook jouw evenement wil vastleggen. Dat gaat heel eenvoudig door onderstaand formulier in te vullen.

Foto gemaakt voor: Vanenburg.com , locatie Kasteel de Vanenburg


Neem contact met mij op