Vorig artikelVolgend artikel
Noem het een verlanglijstje, noem het een draaiboek of noem het een briefing. Ik noem het een checklist. Het is een lijst met onderwerpen die je wilt laten fotograferen door jouw fotograaf. Zoals bij alles wat je doet, geldt ook bij fotografie dat een goede voorbereiding het halve werk is. Maak dus een checklist!
In de afgelopen 10 jaar dat ik als fotograaf werk ben ik regelmatig tegen gekomen dat opdrachtgevers pas tijdens het fotograferen gaan bedenken wat er (nog meer) gefotografeerd moet worden. Dat een fotoshoot uitloopt kan natuurlijk altijd, maar zowel voor mij als fotograaf als voor de opdrachtgever is het even omschakelen als er niet 3 uur foto's gemaakt gaan worden, maar 5 uur. Als je van tevoren goed nadenkt over wat er gebeuren moet, verloopt een fotoshoot zo 'ontspannen' als mogelijk is. Wie wil dat nou niet?
Hopelijk zie je het voordeel van een goede voorbereiding. Als je de voorbereiding serieus neemt en er veel liefde en energie in stopt, kan het resultaat bijna niet meer tegenvallen. Het kan dan tenminste niet meer liggen aan jouw voorbereiding. In dit artikel neem ik je mee in hoe ik graag werk en ga je uitleggen waar je begint als je zo'n checklist gaat maken. Zo'n checklist maak ik zelf 'gewoon' in Google Spreadsheet (kan natuurlijk ook in Excel). Het is niets meer en niets minder dan een tabel.
De belangrijkste informatie die niet mag ontbreken op een checklist is wát je wilt (laten) fotograferen. Of het nu gaat om een bedrijfsreportage, projectfotografie, foodfotografie of productfotografie: bij elke opdracht moet duidelijk zijn wat er gefotografeerd gaat worden. Bij een bedrijfsreportage kun je denken aan foto's die moeten passen bij de content op een pagina van jouw website. Bij projectfotografie zijn er vast onderwerpen waar ik rekening mee moet houden, zoals bepaalde tuinverlichting in een tuin. Bij productfotografie is het belangrijk om een productlijst te maken. Daarmee heb je niet alleen een goed overzicht van welke producten je moet verzamelen, maar het kadert ook nog eens af hoeveel producten er gefotografeerd gaan worden. Ik heb eens een opdracht gedaan waarbij ik 100 producten moest fotograferen. Toen ik nog niet eens op de helft was bleek al dat het geen 100 producten zouden zijn, maar 200. Je kunt je voorstellen dat dit even schrikken was, want voor de deadline (een dag later!) had dit geen effect.
Niets is zo vervelend als foto's te moeten maken van iets of iemand die ontbreekt. Denk daarbij aan een portret van iemand die op die dag nét buiten de deur een afspraak heeft. Hebben we nog attributen nodig voor het maken van de foto? Zet het op je lijst, zodat je het niet kunt vergeten.
Moet ik dit nog uitleggen? Natuurlijk is het belangrijk dat als je weet wát je gaat fotograferen, wie of wat je daarvoor nodig hebt, je dit ook nog eens in een tijdspad kunt zetten. Je weet dan precies hoe lang je nodig hebt voor het maken van de foto's. Daarnaast kan je dan ook de modellen (lees: slachtoffers) meedelen wanneer zij op de foto gaan, zodat zij daar rekening mee kunnen houden in hun agenda. Dat je een planning maakt wil overigens niet zeggen dat je hier niet van af mag wijken, een fotoshoot kan altijd uitlopen of sneller verlopen dan je van tevoren dacht. Plan dus genoeg tijd, dan kan het altijd meevallen.
Ik zou je ook graag nog een tip geven: KISS (Keep It Short & Simple). Niemand wordt gelukkig van een draaiboek van 30 kantjes. Schrijf jouw checklist dus zoals een checklist zou moeten zijn. Een lijst met steekwoorden die je kunt afvinken. Zorg wel dat iemand anders jouw beschrijving snapt. Wellicht snapt de fotograaf wel wat je bedoelt, maar stel dat hij ziek is en een collega stuurt, dan moet diegene ook snappen wat er bedoeld wordt.
Nog één tip dan: communiceer! Een checklist is er niet om voor jezelf te houden. Het is niet alleen handig, maar staat ook nog eens professioneel als je alle betrokken partijen betrekt bij de voorbereiding. Een voorbeeld hiervan: als ik op pad gestuurd wordt voor het fotograferen van een project (architectuur, tuinen, o.i.d.), vind ik het belangrijk dat ook de eigenaar (gebruiker of bewoner) geïnformeerd is over mijn komst. Niet alleen ik sta voor paal omdat ik uit moet leggen wat ik kom doen, maar er wordt ook gepraat over degene die mij de opdracht heeft gegeven (jij of jouw bedrijf).
Ik help je graag aan foto's die zó in je beeldbank kunnen plaatsnemen, klaar om gepubliceerd te worden. Heb je hulp nodig bij de voorbereiding? Dan sta ik graag voor je klaar om te zorgen dat we de fotografie op een ontspannen, maar professionele manier aanvliegen. Neem je hieronder contact met me op?