Hoe kun je de productfoto’s in jouw webshop verbeteren?

Pakketbezorgers maken overuren, online supermarkten groeien als kool en ook maaltijdbezorgers vreten kilometers. Er wordt meer online besteld dan ooit tevoren. Het loont dus om als winkelier te focussen op online verkopen. Natuurlijk is een goede presentatie dan belangrijk. In dit artikel leg ik uit hoe je ervoor kunt zorgen dat de productfoto’s in jouw webshop jouw product verkopen.

Hoe moet ik een product fotograferen?

Het is belangrijk om je te realiseren dat de koper jouw product niet live kan zien, voelen of ruiken. Daarom is het een sport om jouw product zo goed mogelijk in beeld te brengen. Verplaats je even in de klant: als jij iets koopt, wil je het toch ook eerst zien voordat je jouw pinpas trekt? Het is essentieel om goede productfoto’s te gebruiken. Je kunt dit laten doen, maar je kunt het ook zelf. Met wat aandachtspunten is het voor iedereen te leren om een fatsoenlijke productfoto te maken. Natuurlijk zal je moeten leren om met de apparatuur om te gaan, maar daarna zal je op een paar dingen moeten letten.

Uit meerdere hoeken

Zoals ik hierboven al schreef, de koper kan het product niet vasthouden en niet draaien. Daarom zal jij dit alvast moeten doen voor de kijker. Je zult per product meerdere foto’s moeten maken, zodat je ook kunt zien hoe het product er aan bijvoorbeeld aan de zijkant uit ziet. Bedenk goed welke hoeken voor het product belangrijk zijn. Hoe ziet het product er uit en hoe kun je dit het beste laten zien?

Is het product goed belicht?

Een cruciaal onderdeel van fotograferen is licht. Een belichting kan een foto maken of kraken. Een goede belichting zorgt ervoor dat je kunt zien welke vorm het heeft en van welke materialen het is gemaakt. Als je goed wilt leren belichten, moet je licht begrijpen. Dit leer je door goed te kijken. Kijk hoe het licht valt als je het product op een tafel naast een raam zet. Zo kun je goed zien wat het licht doet en waar de schaduwen tevoorschijn komen. Vooral met de schaduw kun je de vorm van een product accentueren. Kijk hier dus goed naar. Voor een belichting zonder schaduw hebben we in de fotografie een naam: plat.

Klopt de kleur?

Heb je wel eens kleding gekocht waarbij de werkelijke kleur tegenviel toen je het product binnen kreeg? Dat is jammer, want waarschijnlijk ging dat kledingstuk regelrecht terug de doos in en met een grote retoursticker erop naar het postkantoor. Retour afzender. Zonde, want we denken er niet over na dat dit bakken met geld kost. Daarbij is het ook nog eens slecht voor het milieu, want het product moet nóg een keer vervoerd worden. Dit kan eenvoudig opgelost worden door een kleurcheck. Komt de kleur op je scherm overeen met die van het product? Voor zo’n kleurcheck zijn technische hulpmiddelen voor te koop. Natuurlijk kun je dit ook met het blote oog doen, maar dit is wel minder precies en arbeidsintensief. Een goed beeldscherm wil trouwens helpen om de kleuren te checken. Wil je dubbel controleren? Bekijk de foto dan op meerdere schermen (computer, tablet, telefoon). Een goede kleurweergave is overigens niet alleen bij kleding belangrijk. Eten zoals vlees kan er heel snel vies uit zien als het geen goede kleur heeft. Rood vlees moet rood zijn, niet bruin. Dan is het namelijk klaar om weggegooid te worden.

Maak het product vrijstaand

Ben je wel eens een product foto tegengekomen waarbij de achtergrond nét niet wit is, of waar je nog lelijke oneffenheden in de achtergrond ziet? Dan is dit een goede tip. Maak de afbeelding vrijstaand. Bij een vrijstaande productfoto is de achtergrond transparant en kun je de achtergrond elke gewenste kleur geven die jij wilt. Een voordeel hiervan is dat het er strak uit ziet. Een productfoto is vrijstaand te maken in een bewerkingsprogramma als Adobe Photoshop met een selectietool. Je selecteert de achtergrond en drukt op DELETE. Welke selectietool je hiervoor het best voor kunt gebruiken hangt af van het product. Heeft het product oneffenheden als rand? Dan kun je prima een automatische selectietool gebruiken. Zelf ben ik erg fan van de Pen Tool. Als je dit niet gewend bent zal je snel een hekel krijgen aan deze tool, want het vergt wat oefening. De Pen Tool is wel heel nauwkeurig, als jij dit zelf ook bent (je moet namelijk zelf de selectie maken). Het voordeel van deze tool is dat je hele mooie strakke lijnen kunt selecteren. Ideaal als de lijnen strak moeten zijn. Klink ik al als een nerd?

Denk aan de resolutie

De laatste tip die ik je wil meegeven is iets dat meteen opvalt wanneer het niet in orde is: de resolutie. Een te lage resolutie zorgt er voor dat een foto onscherp wordt. Bij productfoto’s is dat jammer, omdat dan de details minder goed zichtbaar zijn. Die details wil de kijker juist zien. Wil je meer weten over hoe het nou precies met resolutie? Lees dat dit blog eens.

Zie je het niet meer zitten?

Ik kan het me voorstellen dat wanneer jouw vak verkopen is, dat het begint te duizelen wanneer je dit artikel leest. Ga dan eerst even rustig zitten en wacht dan tot het over is. Productfotografie kan soms best lastig zijn. Kom je er niet uit, of wil je jouw producten door een fotograaf laten fotograferen zodat jij kunt focussen op het verkopen? Dan zou ik graag de fotograaf Fabian Boot uit Nijkerk adviseren. Die heeft vanaf 2011 ervaring opgedaan met het fotograferen van producten. Hieronder kun je contact met me opnemen ;-).

Waar kan ik jou mee helpen?

Adres

Bernhardstraat 40, 3862 CL Nijkerk


Openingstijden

Dinsdag t/m vrijdag 9.00 – 17.00 uur


Telefoon

06-23154801