Hoe foto’s jou kunnen helpen bij het werven van nieuw personeel

Tenzij je onder een steen hebt gelegen, zal je het vast wel voorbij hebben zien komen: de personeelstekorten. Branches zoals de techniek, IT, zorg en horeca hebben het lastig als het gaat om het vinden van personeel. Dat probleem kan ik als fotograaf helaas niet direct oplossen, maar fotografie kan je wel helpen om interessanter te worden voor nieuwe medewerkers.

Hoe het er vroeger ging

Om erachter te komen hoe fotografie jou in de toekomst kan helpen, is het misschien handig om te kijken naar hoe 'vroeger' personeel werd geworven. Wanneer ik het over vroeger heb, wil dat niet zeggen dat ik het over de tijd van de stoommachines heb. Zo ver hoeven we niet terug te gaan. Er waren tijden waarin jij als werkgever gewoon met jouw vacature adverteerde in een krant. Vervolgens reageerden er een aantal mensen en jij koos de beste medewerker(s) uit die je een contract aanbood. Wanneer de beschikbare mensen (en dus reacties op jouw advertentie) afnemen, schiet je misschien in de stress: waarom krijg ik nou geen reacties op mijn vacature? Hoe kom je nu aan nieuw personeel? Het klinkt vreselijk cliché, maar als je doet zoals je dit altijd deed, moet je misschien eens wat anders proberen!

Wie ben jij als werkgever en hoe groen is jouw gras?

Als er weinig mensen thuis zitten, betekent dit dat ze op dit moment aan het werk zijn. Wanneer je wilt dat jouw personeelstekort wordt opgelost, zul je een stapje harder moeten gaan lopen: je moet ze verleiden om bij jou te komen werken. We gaan de bloemetjes buiten zetten: now we're talking! Een reden voor mensen om van baan te wisselen, is dat het gras bij een andere werkgever groener is dan bij hun huidige werkgever. Je zult dus moeten investeren jouw gras: beetje mest erbij, wat water, wat zonlicht en heel veel liefde. Je vraagt je misschien af: Fabian, waar gaat dit heen? Ben je ineens ook hovenier? Het antwoord: een fotograaf (of een videograaf, want beeld is meer dan fotografie) kan jou helpen om die gigantische heg die jouw mooie groene gazon afschermt even flink weg te snoeien. Mensen moeten namelijk jouw groene grassprieten kunnen zien. Ze moeten kunnen zien wie jij als werkgever bent.

Gebruik eigen beeldmateriaal

Ik heb me de afgelopen tijd wel eens verbaasd over blogs van ondernemers. Titels als: 10 websites waar jij gratis stockfoto's kunt downloaden voor jouw bedrijf. Als bedrijfsfotograaf krijg ik hierdoor weleens de rillingen zoals je zult begrijpen. Hoewel ik me natuurlijk realiseer dat ondernemers die geïnteresseerd zijn in gratis stockfoto's niet tot mijn doelgroep behoren. Ik krijg niet alleen de rillingen omdat dit over dat mijn mooie vak fotografie gaat, maar ook omdat ik vind dat jij je als ondernemer en jouw bedrijf met zulke foto's tekort doet. Wat geef je voor inkijkje in jouw bedrijf als jouw concullega deze foto's ook kan downloaden? Zeggen deze foto's dan iets over jouw bedrijf, of zorgen ze 'gewoon voor een plaatje als opvulling'? Ik weet dat het klinkt alsof ik van WC-eend ben, maar als je bezig bent om jouw gazon er groener uit te laten zien dan bij de buren, waarom verzorg je dan het gras op dezelfde manier als de buurman? Opvallen doe je door anders te zijn.

Is het je trouwens opgevallen dat er een onbekende persoon op de foto bij dit artikel staat? Ik wilde eerst mezelf verkleden als tuinman, met een zak Pokon op mijn schouder, maar ik denk dat deze foto precies laat zien wat ik in de bovenstaande alinea bedoel. De foto komt van een stocksite en zegt niets over mij als fotograaf (of als tuinman). De foto is niet door mij gemaakt en ik sta er niet op en waarschijnlijk ligt dit gazon in een ander land, dus het draagt niets bij aan mijn merk. Het is alleen (in dit geval functionele) 'opvulling'. Wil je de foto trouwens ook op jouw website? Ik zou het niet aanraden, maar hij staat hier. Wanneer je trouwens tóch stockfoto's gebruikt: betaal er dan gewoon voor, dan verdient de fotograaf er ook wat aan!

Hoe ziet de werkplek van de medewerker eruit?

Heb ik je in de bovenstaande alinea's overtuigd? Dan wordt het tijd om er nóg een schepje bovenop te doen. Door fotografie of film kan je de nieuwe medewerker een beeld geven van hoe zijn of haar nieuwe werkplek eruit ziet. Dat is toch iets wat je wilt weten als je gaat solliciteren? Het zou een teleurstelling zijn als de advertentie er hip uitziet en je komt te zitten aan een bureau in een bezemkast? Dat zijn dingen die je vooraf zou willen weten. Werken jouw medewerkers in een frisse, inspirerende ruimte? Laat het zien!

Vinden medewerkers het leuk om bij je te werken?

Misschien klinkt het onaardig wat ik nu ga zeggen (jouw bedrijf vergelijken met mest). Hoe de werkomgeving eruit ziet kan werken als mest voor jouw gazon, maar vergeet ook niet het interieur van jouw kantoor, werkplaats of horecabedrijf: de mensen die tussen die muren lopen! Deze mensen zijn prima mest! Mensen maken altijd nog het bedrijf, dus je zou jouw bedrijf tekort doen als je deze mensen over het hoofd zou zien. Ik merk vaak nog dat veel bedrijven hier niet zo happig op zijn, want medewerkers gaan een keer weg en dan kan je weer al die foto's gaan vervangen, toch? Misschien snap je dat ik dat onzin vind: wat geef je mensen voor vertrouwen als je ervan uit gaat dat zij je snel zullen verlaten? Als je vertrouwen geeft, krijg je het ook terug, toch? Daarnaast heeft het nog een voordeel als je jouw medewerkers laat zien aan de buitenwereld. Jouw bedrijf is niet meer alleen van jou, want het is ook van hun!

Trouwens een tip: vraag je medewerkers om een beetje vriendelijk te kijken: het is toch leuk om bij jou te werken?

Medewerkers worden ambassadeurs

Als medewerkers op de foto gaan en op jouw website, socials of drukwerk mogen shinen, worden ze trots. Dat hun werkgever zo trots op ze is dat ze gevraagd zijn om op de foto te gaan! Ken je het spreekwoord 'Als er één schaap over de dam is, volgen er meer'? Als we het woord 'schaap' eens vervangen door 'trotse medewerker' wordt misschien duidelijk wat ik je wil uitleggen. Trots zijn werkt namelijk als een magneet. Wanneer jij als ondernemer enthousiast bent over jouw product, worden andere mensen ook enthousiast en gaan jouw product kopen (tenzij je een slecht product hebt). Dit geldt ook voor medewerkers: als jouw medewerkers enthousiast zijn over jouw bedrijf en daarover gaan praten, kan het zomaar zijn dat anderen ook voor je willen gaan werken.

Employer branding vs. employee branding

Tegenwoordig word je doodgegooid met termen als employer branding en employee branding. Misschien heb ik het mis, maar volgens mij (ik ben ook maar een 'simpele fotograaf' en geen marketeer of HR manager, dus correct me if I'm wrong) is de grens tussen deze twee erg dun. Wanneer gaat het over jou als werkgever en wanneer gaat het over jouw werknemers? Ik ben altijd van mening dat wanneer het lastig is om termen uit te leggen, je misschien niet in termen moet denken. Beide termen (employer branding en employee branding) gaan over hetzelfde: niet de stenen, maar de mensen. Met stenen bedoel ik natuurlijk dingen zoals jouw pand. Jouw pand zegt eigenlijk niets over wie jij als bedrijf bent (jouw bedrijfscultuur), want wat gebeurt er wanneer een ander bedrijf in jouw pand komt te zitten? Is het dan hetzelfde bedrijf en is er dan dezelfde sfeer merkbaar? Nee, want het komen andere mensen. Juist wat je mee kunt nemen naar een ander pand (zoals de mensen) vertelt wat over jouw bedrijf!

Laat jij zien wat je doet, of zal ik het doen?

Ik kan me voorstellen dat het knap lastig kan zijn als het niet lukt om de juiste mensen aan te trekken en dat je hierdoor met je handen in het haar kan zitten. Mijn tip: ga niet bij de pakken neer zitten en ga iets anders proberen. Ik heb eens een uitspraak gehoord: wanneer je niet weet welke kant je op moet roeien, begin dan gewoon met roeien. Begin bijvoorbeeld met het beoordelen van en het bouwen aan jouw werkgeversmerk. Hoe staat deze erbij en waar is een slag te slaan? Natuurlijk hoop ik dat wanneer aan de slag gaat met fotografie, je aan mij denkt. De slogan van mijn bedrijf is niet voor niets Laat zien wat je doet. Daarmee zeg ik niet alleen wat ik doe (ik laat zien wat jij doet), maar ook waar ik in geloof: elke onderneming moet laten zien wat ze doen. Wil je meer weten hierover, neem dan hieronder contact met me op!


Neem contact met mij op