Vorig artikelVolgend artikel
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook voor fotografie. Je kunt wel bedacht hebben dat je foto's wilt voor je bedrijf, maar volgens mij wil jij niet 'gewoon wat foto's': je wilt foto's die verkopen. Een goed resultaat begint bij de voorbereiding, dus daarom dit artikel. Hoe bereid je jezelf voor op een zakelijke fotoshoot?
Je komt ze zeer regelmatig in het wild tegen. Mensen die deze woorden tegen me zeggen: jij bent de professional, dus zeg jij maar wat voor foto's we gaan maken. Natuurlijk is dat heerlijk dat je het vertrouwen en de vrijheid krijgt als fotograaf, want je kunt dan zelf jouw ideeën uitwerken. Je kunt lekker freewheelen. Helaas werkt dat bij bedrijfsfotografie niet altijd. Een bedrijfsfotograaf wordt namelijk nooit alleen op pad gestuurd om 'mooie plaatjes' te maken. De mooie plaatjes moeten ook praktisch zijn. De foto's worden gebruikt om een marketinguiting te ondersteunen: ze moeten een verhaal vertellen. Daarom moet er wel eerst een verhaal bedacht zijn voordat de fotograaf zelfs maar de rits van zijn cameratas open maakt om zijn of haar camera eruit te halen.
Ik geloof er heilig in dat je niet alleen moet doen waar je goed in bent, maar ook waar je blij van wordt. Als ondernemer moet je daarom ook duidelijk hebben van wat voor klanten je blij wordt: de ideale klant. Mijn ideale opdrachtgever geeft mij kaders waartussen ik mag inkleuren. Er is dan nagedacht over een concept, het verhaal dat verteld moet worden. Ook is nagedacht over hoe het er ongeveer uit moet komen te zien, zodat mijn foto's passen in een ontwerp. Het zou namelijk zonde zijn als ik met liggende foto's thuis kom, terwijl de foto's op een abri te zien zijn (zoals in bushokjes). Die posters zijn vaak staand. Of hoe zou een opdrachtgever het vinden als ik staande foto's maak, terwijl de foto's in een header bovenaan een website moeten komen. Die foto's moeten breed zijn en vaak niet al te hoog. Als ik dan opdrachtgever zou zijn, zou ik denk ik in huilen uitbarsten. Daarom is het belangrijk dat je een fotoshoot goed voorbereid: om teleurstellingen te voorkomen.
Oja, je was op zoek naar tips voor een goede voorbereiding voor jouw zakelijke fotoshoot en was waarschijnlijk niet eens geïnteresseerd in mijn ideale klant. Waarom ik je er dan toch mee lastig val? Omdat ik raakvlakken zie met hoe jij je het beste kunt voorbereiden. Bij het zien van de onderstaande tips zal je waarschijnlijk begrijpen wat ik bedoel.
Ja, dan heb ik het over jouw uiterlijk. Als fotograaf kom je wel eens tegen dat iemand voor de lens staat die 's morgens even snel een shirt achter uit de kast heeft geplukt (écht. Je komt ze tegen!). Het resultaat? De fotograaf kan aan de slag gaan in Photoshop. Dit doe ik overigens met alle liefde: alles voor een goed eindresultaat. Het hoeft alleen niet altijd nodig te zijn. Check of het nodig is om je kleding te strijken en ga naar de kapper. Foto's gaan langer mee dan een week en jij staat voor gek als er allemaal kreukels in je shirt zitten.
Wat moeten de uitingen vertellen aan de kijker? Als je dat verhaal duidelijk hebt, is het makkelijker om foto's te maken die aansluiten bij jouw uiting. Heel cliché, maar een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Daarom wordt beeld vaak ingezet om tekst te ondersteunen (of is het andersom?) en het zou toch fijn zijn als daar van tevoren al goed over na is gedacht? Als je zeker wilt weten dat je de goede foto's gaat ontvangen van de fotograaf, kun je een briefing maken. Zelf houd ik van afstrepen, dus ik werk graag met een checklist. Het lijkt wel alsof ik zeg dat je dat alleen voor de fotograaf doet, maar het werkt voor jezelf ook erg prettig. Je gaat toch ook niet zonder voorbereiding een meeting in? Wil je trouwens weten hoe je zo'n checklist maakt?
Met deze tip ga je iemand heel erg blij maken, namelijk jouw vormgever. Zoals ik eerder in dit artikel al beschreef: denk na over hoe de foto gebruikt gaat worden. Foto's worden online én offline gebruikt en soms moet daarvoor rekening gehouden worden met witruimte en verhoudingen. Witruimte betekent niet dat er een wit vlak te zien is op een foto, maar dat er ruimte is om een andere uitsnede te maken zodat er een stuk tekst over de foto heen geplaatst kan worden. Ook moet je (bijvoorbeeld voor posts op sociale media) de verhouding van het beeld in de gaten houden, omdat er anders een deel van de foto wordt afgesneden. Je denkt misschien dat een vormgever de hele dag bezig is met kleuren en vormen, maar hij of zij is ook veel bezig met witruimte. Het geeft namelijk rust en ruimte en zeg nou eerlijk: jij bent toch ook gek op rust en ruimte?
Je bent niet de enige. Als fotograaf merk je hoeveel mensen het verschrikkelijk vinden om op de foto te gaan. Veel mensen zijn kritisch op zichzelf en hun uiterlijk. Is helemaal niet nodig. Je bent mooi zoals je bent en als je op de foto gaat zoals jij bent, dan kan het toch niet tegenvallen? Wist je trouwens waarom mensen zich soms niet herkennen op foto's? Als je jezelf ziet, is dit vaak in een weerspiegeling in een spiegel of raam. Zoals het woord al zegt, je ziet jezelf in spiegelbeeld. Op een foto is dat niet zo, dus het kan zijn dat het er onnatuurlijk uitziet voor je.
Wist je dat je jezelf ook kan voorbereiden als je het spannend vindt om op de foto te gaan? Wil je weten hoe? Lees dan dit blog eens!
Hoe ik me voorbereid op een fotoshoot? Ik laad mijn accu's en batterijen op, mijn kaartjes zijn leeg gemaakt. Ik spring op mijn fiets (als de opdracht in Nijkerk is, anders spring ik in de auto) en scheur naar mijn opdrachtgever. Tijd om te gaan fotograferen! Ook wanneer je nog niet duidelijk hebt wat voor foto's je wilt, dan help ik je graag om dit duidelijk te krijgen. Neem hieronder contact met me op, dan gaan we aan de slag!