Vorig artikelVolgend artikel
Mensen die mij wat beter kennen, weten dat als ik geen fotograaf zou zijn, bakker zou willen worden. Ik hou van brood en als ik een goed brood (desem!) heb gekocht kan ik deze in één keer opeten. Laat ik de twee eens combineren: brood fotograferen! Hoe je dat doet? In dit artikel geef ik je tips om betere foto's te maken van brood.
Als je een bakker hoort praten over brood, dan begint die vaak eerst over de vorm: kijk eens! Dit brood is mooi open gebarsten, en kijk die zaden eens! Ziet dat er niet lekker uit? Dit enthousiasme moet jij als fotograaf over kunnen brengen. Je moet je dus eerst focussen op de structuur van het brood. Zowel bij foodfotografie als productfotografie is het belangrijk dat je laat zien wat de structuren zijn. In het geval van brood doe je door het product zo te belichten dat er schaduwen ontstaan op het product. Zaden, barsten en de structuur van de binnenkant zijn erg fotogeniek en kun je accentueren door licht en donker: contrast. Kijk eens naar de foto hieronder. Een ambachtelijke desem staat bekend om de mooie structuur. Dát moet je toch laten zien? Ik krijg spontaan zin om zo'n brood te bestellen. Het model van hieronder was trouwens binnen een dag op.
Net zoals bij het fotograferen van gebak, is het bij brood altijd een vraag die je in je achterhoofd moet houden. Ziet het er lekker uit? Soms zie je wel eens 'draken van foto's' voorbij komen van brood, waarbij het net lijkt alsof de modellen (het brood) van steen zijn gemaakt. Dat lijkt me niet lekker om mijn tanden in te zetten. Je moet ervoor zorgen dat een foto fris oogt, maar ook dat de kleuren goed zijn. Een product met te weinig kleur nodigt niet uit om gegeten te worden.
Komt hij weer, met zijn verhalen. Ik vind het namelijk belangrijk dat foto's een verhaal vertellen. Dit geldt overigens niet alleen voor bakkers en hun brood. Alle ondernemers moeten verhalen vertellen met de foto's op hun uitingen. Je denkt misschien: hoe kun je nou een verhaal vertellen over brood? Het antwoord is heel simpel, want er gaat namelijk een heel verhaal vooraf aan het moment dat het op jouw bord ligt. Een bakker heeft een mooi ambachtelijk vak, waar veel liefde in het product wordt gestopt. De bakker staat vroeg in de morgen op om brood te bakken voor zijn of haar klanten. Hij of zij maakt (als het goed is) gebruik van mooie ingrediënten. Daar kan de bakker uren over vertellen! Een vraag: wat voor gevoel geeft onderstaande foto jou? Kan je het vers gebakken brood al ruiken? Er is namelijk maar één plek waar je zo veel broden op een rek ziet liggen. Dat moet wel in een bakkerij zijn! En wat voor verhaal kun je bij deze foto bedenken?
Natuurlijk hebben bovenstaande foto's het doel om de kijker/ klant een gevoel te geven. Daarvoor heb je een sfeer nodig. Foto's kunnen ook een ander doel hebben, namelijk het product zo goed mogelijk te laten zien. Steeds meer bakkerijen maken de stap naar een online winkel naast hun gewone winkel. Het moet voor de klant eenvoudig zijn om brood te bestellen. Een webshop kan daarvoor een oplossing zijn. Wél is dan belangrijk dat het product goed in beeld is gebracht. Daarvoor heb je packshots nodig. Dit zijn productfoto's (met of zonder verpakking) met een egale of transparante achtergrond. Het gaat bij deze foto's niet om de achtergrond, maar om het product.
Ik kan me voorstellen dat jij een bakker bent die na het zien van dit artikel lekker wil blijven bakken. In het verleden heeft mijn camera al aardig wat brood gezien. Mag ik je helpen? Reageer dan vooral via onderstaand formulier, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op. Ik kan je zowel helpen aan sfeerfoto's als productfotografie. Komt voor de bakker!