Bedrijfsfotografie voorbereiden doe je zo!

Wanneer je een fotograaf inhuurt, wil je dat je na het fotograferen de juiste foto's aangeleverd krijgt. Ze moeten direct gebruikt kunnen worden in al jouw uitingen zoals website, socials of drukwerk. Hoe je ervoor zorgt dat het resultaat niet tegenvalt? Ik geef je tips!

Alles wat je aandacht geeft, groeit!

Waarschijnlijk ken je dit gezegde wel. Ook bij fotografie geldt dat hoe meer energie en liefde je in de voorbereiding steekt, hoe beter het resultaat is. Een fotoshoot doe je niet even tussen neus en lippen door, want het is een moment waarop er aan jouw bedrijf wordt gewerkt. Het resultaat is beter wanneer je de voorbereiding serieus neemt.

Jij bent de professional.

Ik ben een professional op het gebied fotografie, jij op jouw vakgebied. Mijn werk bestaat uit het in beeld brengen van jouw werk. Ga er van uit dat ik een leek ben op jouw vakgebied. Er zijn vast dingen waar rekening mee gehouden moet worden. Een goed voorbeeld is het gebruik van handschoenen in de zorg. Ik weet dat het in die branche gevoelig ligt als er geen handschoenen worden gefotografeerd, terwijl die in het echt wél gebruikt worden (of eigenlijk gebruikt moeten worden). Dit zijn dingen waar jij kijk op hebt. In mijn werk gebruik ik die handschoenen namelijk niet zo vaak. Wees vooral kritisch op mij. Voor deze keer mag dat! Graag zelfs.

Maak een checklist

Wat wil je precies gefotografeerd hebben? Dat vraag ik altijd wanneer ik word gevraagd om te komen fotograferen. Zorg dat je precies weet welke foto's je nodig hebt. Het handigste is om een checklist te maken. Een soort agenda voor een vergadering, maar dan anders. Je kunt dan op de 'draaidag' precies afvinken welke foto's we gemaakt hebben. We zien dan geen foto over het hoofd. Bij zo'n checklist kan ik je overigens ook helpen, geen probleem! Zullen we zelfs de volgorde bepalen? We houden dan ook rekening met de agenda's van de modellen. Over het maken van zo'n checklist verschijnt trouwens binnenkort een nieuw blog.

Gaan we staan, of liggen?

Dit is natuurlijk een standaard grapje die ik wel eens oprakel tijdens een fotoshoot. Ik bedoel dan niet dat je écht moet gaan staan of écht moet gaan liggen, maar ik heb het over hoe de foto gemaakt is. Denk van tevoren goed na over hoe je de foto hebben wilt. Wordt in het ontwerp rekening gehouden met een staande foto? Dan zou het zonde zijn als ik alleen met een liggende foto thuis kom. Vaak neem ik trouwens een foto met genoeg ruimte om achteraf nog een uitsnede te kunnen maken (hij is dus staand én liggend).

Binnen of buiten?

Gaat de fotoshoot binnen of buiten plaatsvinden? Beide locaties hebben voordelen en nadelen. Buiten heb je altijd genoeg daglicht, binnen sta je altijd droog. Gaat de fotoshoot toch buiten plaatsvinden? Houd dan de voorspellingen in de gaten en anticipeer wanneer deze de verkeerde kant op gaan. Het wil overigens niet zeggen dat wanneer we binnen blijven, dat je dan geen rekening hoeft te houden met het weer. Denk aan een felle zon die naar binnen kan schijnen. Zelf heb ik dit liever niet. Hoe we dit kunnen oplossen? Door eerst andere foto's te gaan maken en later terug te komen op die plek, zodat we geen last van de zon hebben.

Clean desk, please!

Ik krijg regelmatig te horen dat ik vaker langs mag komen bij bedrijven. Als een fotograaf komt, moet je er namelijk voor zorgen dat jouw bedrijf er op zijn paasbest bij staat. Wanneer het een rommeltje is, komen de foto's er ook rommelig uit te zien. Zorg dus dat de boel opgeruimd is. Wordt dat ook eens gedaan: een stok achter de deur. Graag gedaan!

Wie mag er op jouw website?

Het klinkt alsof we een vleeskeuring gaan houden, maar kijk toch goed wie je wél en wie je níet op jouw website wilt hebben. Niet iedereen wil dit en niet iedereen kan dit. Zorg dat iedereen die op de foto gaat weet wanneer dit gaat plaatsvinden, maar zorg ook dat degene die je niet op de foto wilt, ook niet in beeld komt.

Even tekenen!

Wilt u even tekenen bij het streepje? Vraag dat aan iedereen die op de foto staat. Je voorkomt een hoop ergernis wanneer je zwart op wit hebt dat de geportretteerde akkoord gaat met het gebruik van de foto's. Daarnaast ben je zelfs verplicht om dit te doen, vanwege de AVG. Gezichten zijn persoonsgegevens en voor het gebruik van persoonsgegevens ben je verplicht om kenbaar te maken wat je met deze gegevens doet. Weet je niet hoe je aan zo'n formulier komt? Download dan hier mijn voorbeeld voor een toestemmingsverklaring.

Ik help je graag!

Ik kan me goed voorstellen dat je misschien niet weet waar je moet beginnen. Ik help je graag bij het stroomlijnen van de fotoshoot. Neem vooral hieronder contact met me op, dan gaan we aan de slag!


Neem contact met mij op