Wat voor foto’s heb jij nodig voor jouw bedrijf?

Het ene bedrijf is het andere niet. Er is dus niet één goed antwoord. Het enige goede antwoord is dat je moet nadenken over welke foto’s voor jou nodig zijn. Om je een eindje op weg te helpen, ga ik je in dit artikel uitleggen hoe je met dit proces begint.

Gebruik een kapstok

Nee, dit is niet een verzoek om je jas niet zo te laten slingeren, maar een tip om hoe je met bedrijfsfotografie aan de slag kunt gaan. Ik gebruik graag een kapstok om onderwerpen aan op te hangen die je kunt laten fotograferen. Als je begint met jouw bedrijf heb je waarschijnlijk een website gemaakt, deze kun je prima gebruiken als kapstok. Op elke pagina moet minimaal één foto komen te staan, dus kijk waar elke pagina over gaat en verzin hier een foto bij.

De 5 p’s als kapstok

Vroeger, in een ver verleden heb ik hotelschool gedaan en daar leerde je bij het vak marketing over de 5 p’s. De 5 p’s bestaan uit: product, plaats, prijs, promotie en personen. Op school vond ik dit vak altijd taaie stof omdat het vooral uit theorie bestond. Nu, in mijn eigen onderneming gebruik ik onbewust deze 5 p’s als ik met een opdrachtgever nadenk over wat voor foto’s er nodig zijn. Je kunt de 5 p’s hiervoor prima gebruiken als ‘kapstok’.

Product

Wat zo veel mogelijk mensen moeten weten, is hoe jouw product of dienst er uit ziet. Het makkelijkst is als je een tastbaar product hebt, dan kun je jouw product laten zien. Je kunt er een standaard productfoto van laten maken of sfeerfoto’s, bijvoorbeeld van hoe het product staat in een omgeving. Als je een dienst verkoopt, zul je wat meer na moeten denken over hoe je dit kunt laten zien op beeld. Denk dan na wat er precies gebeurd tijdens het leveren van de dienst: wie voert de dienst uit? Waar gebeurd dit? Op wat voor manier?

Plaats

Het volgende haakje op de kapstok is ‘plaats’. Denk hierbij na over waar jouw bedrijf gevestigd is en hoe het er uit ziet. Denk dus aan een foto van het gebouw waar jouw bedrijf in gevestigd is, maar ook hoe jouw kantoor er van binnen uit ziet. De muren van jouw bedrijf worden een stuk transparanter en hiermee wek je vertrouwen, dat nodig is voor een aanschaf of een samenwerking.

Prijs

Hoe fotografeer je nou weer de prijs van jouw product? Denk hierbij aan aanbiedingen. Heb je als groenteman elke vrijdag de appels in de aanbieding? Dan zou ik als kijker heel graag een heerlijke felgroene appel willen zien (met bijvoorbeeld het bord waarop de aanbieding staat), zodat ik op het idee wordt gebracht om die appels bij je te komen halen. Zorg dat je van al je aanbiedingen genoeg beeldmateriaal hebt dat opvalt.

Promotie

Bij promotie moet je denken aan met welke uitingen jij je product verkoopt. Laat je jouw product verkopen door studenten aan huis, op straat of op een beurs? Laat hier dan ook eens foto’s van maken, want je zult in de toekomst vast wel eens nieuwe mensen nodig hebben. Dan kun je laten zien hoe het werk eruit ziet. Ook kun je aan onderwerpen denken zoals de bedrijfsauto, het reclamebord of die nieuwe brochure (ik zie dan de tekst voor me: wilt u ook onze nieuwe brochure ontvangen?).

Personen

Het personeel maakt jouw bedrijf. Zij zijn het gezicht, dus laat mensen alvast kennis met ze maken. Persoonlijk vind ik het leuk om mensen aan het werk te zien ( ik kan er uren naar kijken!), in plaats van een standaard portret. Het beeld gaat hierdoor meer leven. Ik kreeg eens een vraag van een zzp’er hoe je dit dan uit kunt beelden, want het is een zelfstandige ZONDER personeel. Het antwoord is makkelijk uit te leggen, want in jouw eenMANszaak is er toch één man (of vrouw) aan het werk. Jijzelf! Laat dan dus eens wat verschillende foto’s van jezelf maken, zodat je een foto mee kunt sturen als je eens in de krant of een magazine komt. Denk ook alvast na over hoe je op de foto gaat: een serieus portret bij een vrolijk artikel zal er gek uit zien, of een portret waarbij je aan het werk bent bij een artikel over vrije tijd.

Ga dus eens nadenken over hoe jij jouw kapstok kunt indelen. Laat je het even weten als je hulp nodig hebt? Ik help je graag met brainstormen. Stuur je me even een berichtje?

 

Geef een reactie